Szeretettel köszöntelek a myvip klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
myvip klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a myvip klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
myvip klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a myvip klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
myvip klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a myvip klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
myvip klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Április
Szent György Hava - Bika Hava
Mivel áprilisban általában sok a csapadék, a paraszti gazdaságokban gyakran 
fosós-nak hívják a hónapot. A gazdák azonban örülnek az esőnek, mert azt
 tartják: „Áprilisi esőzés kergeti a fagyot”. Általában áprilisban van a
 tavaszi ünnepkör legjelesebb ünnepe, a Húsvét. A Húsvét mozgó ünnep, 
vasárnapja a tavaszi napéjegyenlőség (március 21.) után következő 
holdtölte utáni vasárnapra esik.
Április 1. Júdás felakasztásának napja, Bolondok napja
Rossz kezdőnapnak tartották. A gyermekeket megvesszőzték, hogy 
rakoncátlanságuk múljék, s múljék a határban a rakoncátlan növekedése 
is; de pénzzel, dióval, almával meg is ajándékozták őket. Az 
áprilisjáratás (bolonddátétel) újkeletű szokás. A bodajki öreg 
szőlősgazdák szerint e nap előtt nem érdemes a szőlőmetszést elkezdeni, 
mert a késői fagyok kárt tehetnek benne. Azt mondják: „inkább a szőlő 
sírjon, mint a gazdája”.
Április 6. - Vilmos napja
Termésjósló nap lévén figyelik az időjárást. Ha esik az eső, szűk lesz az esztendő - vélik az öregek.
Április 12. - Száznap - Gyula napja
Az év századik napja. Mivel féregűző nap, a tisztaság, a takarítás 
napja, kitakarítják a lakást, kiűzik a férgeket az istállóból.
Április 24. - Szent György napja
A györgy név a görög Geórgiosz névből, illetve ennek a latin Georgius formájából származik. Jelentése földműves, gazdálkodó.
Szent GyörgyNévadója Sárkányölő Szent György, a lovagi erények 
megtestesítője. Ókeresztény eredetű szent, aki hitéért Diocletianus 
római császár idején, 303-ban szenvedett vértanúhalált. Magyarországon 
már az Árpád-házi királyaink idején is nagy tisztelet övezte. Szent 
György a magyar népi vallásosságban úgy él, mint a pásztorok, 
állattartók védőszentje. Napja előkelő helyet foglal el a jeles napok 
sorában. A néphit szerint Szent György napja a legszerencsésebb nap az 
egész naptárban. Egész Európában - hagyományosan nálunk is - a 
mezőgazdasági tavasz kezdeteként tartják számon.
Április 24-e történeti hagyománya a múlt ködébe vész: a napot Európa 
nagy részén a tavasz kezdeteként tartották számon. A rómaiak e napon 
ünnepelték a Paliliát, amikor a pásztorok kiseperték az istállókat. Az 
egyház a legenda szerinti sárkányölő Szent György névünnepét tette erre a
 napra.
A vértanú halált halt Georgianus, a római hadsereg magas rangú 
katonatisztjeként anyja hatására lett keresztény. 303 körül szenvedett 
mártíromságot Szíriában, és története hamar egybe kapcsolódhatott a 
helyi mítoszokkal: ilyen volt Sabazios, a frígek ég-atyja története, 
Perszeusz Medusa-küzdelme vagy Bellerophon harca a kimérával. Szent 
György fokozatosan kialakuló legendájának végső formáját nagyjából a 
hatodik századra érte el, de ekkor még nem vált közismertté: Györgynek 
Rómában már az 5. századtól volt saját temploma, Itália többi részén 
viszont körülbelül csak egy évszázaddal későbbi tiszteletét lehet 
igazolni. Ünnepét Rómában 683 óta ülik április 23-án.
Szent György története
Szent György keresztény nevelést kapott, fiatalon katonának állt és a 
császárt szolgálta. A diocletianiusi keresztényüldözés idején halt 
vértanúhalált Lyddában (ma palesztin város). A Szent Diocletianus 
kegyetlenkedését nem tűrte és szembe fordult a császárral, mire a 
kegyetlen zsarnok börtönbe záratta, majd és hét napon át kínozta, de 
sehogy nem tudta a Szentet megtörni. A császár végül a város főterén 
lefejeztette.
A szent egyik első magyar vonatkozása, hogy a korona alsó, ún. bizánci 
részén az ő képe látható. Az sem jelentéktelen tény, hogy az első 
csanádi székesegyházat Gellért püspök Szent György tiszteletére 
szentelte. A veszprémi Szent György-kápolna is a magyar György-kultuszt 
hirdette a középkorban. I. István bolgárok elleni hadjáratából is Szent 
György ereklyéivel tért haza, és a szent a középkorban virágzó nagy 
magyarországi népszerűségét tanúsítja, hogy számos nemzetségi monostor 
és templom választotta patrónusául.
A hazai Szent György-kultusz virágzására jellemző, hogy Károly Róbert 
megalapította (1318) a Szent György-vitézek lovagrendjét (Societas Beati
 Georgii), amelynek az Egyház védelme, a lovagi erények: istenfélelem, 
foglyok kiváltása, szegények istápolása, a bajtársias érzület ápolása, 
továbbá a királyhűség és a haza védelme volt a kötelessége. A rendnek 
ötven tagja volt, „aki tartozott minden vigasságban, de különösen a 
harcjátékban a királyt követni. Jelvénye fehér mezőben piros kereszt, 
ruházata pedig térdig érő hosszú fekete, csuklyás köpeny. A tagok az Úr 
halálának és feltámadásának emléknapjain, azaz pénteken szomorkodni, 
vasárnap pedig örvendezni kötelesek” - írta az Ünnepi Kalendárium. A 
lovagi közösséget Zsigmond új szabályzattal, Sárkányrend néven 
fejlesztette tovább (1408).
A középkorban nemcsak a királyok, de nemesi családok is nagy 
tiszteletben tartották és ápolták a mártír szellemét. Szent György a 
híres Báthori család védőszentjévé is válik és több évszázadon át védi a
 család tagjait az ellenséggel szemben. A családi címeren látható a 
Szent sárkány alakja, mely egy népi legendára utal, ahol a Szent megvéd 
egy várost az őt hosszú ideje kínzó sárkánytól; egyszerűen levágja annak
 fejét. Innen ered a Sárkányölő Szent György elnevezés is.
A 16-17. században a szent kultusza Magyarországon a törökök elleni 
küzdelemmel kapcsolódott össze, míg a barokk kor elején az egyik 
legnépszerűbb védőszent volt az országban. „Kedveltségét a nevéből 
képzett régi családneveink szép száma is tanúsítja: György, Győr, 
Györffy, Györe, Györgye, Györke, Györkő, Györkös, Gyura, Gyuró, Gyurka, 
Gyurkó, Gyuris, Gyéres, Gyíres, Gyűre.” Szent György tisztelete a 18. 
század végére elhalványodott, a legendakörét azóta viszonylag 
töredékesen ismerik, ám a néphitben és népszokásokban betöltött szerepe 
még ma is jelentős.
Hagyományok, szokások
A hiedelmek és népszokások a mai napig nem a szentre, hanem a római 
pásztorünnep rítusaira emlékeztetnek. Nálunk és a szomszéd népeknél 
egyformán e napon történt az állatok első kihajtása, amely leggyakrabban
 zöld ággal történt, ugyanis a néphit szerint ez az állatok gyarapodását
 szolgálja, és rontáselhárító magyarázatot is kapott.
Szent György napja (április 24.) minden hol a megújulást, a tavasz 
kezdetét jelentette, szimbolizálva a harcost, aki többek között a 
tavaszt, a fénylő napot szabadítja ki a tél rabságából. Ezen a napon 
nemcsak a természet változott meg, de a közigazgatás is. Április 24-én 
új hegybírót, esküdteket választottak a hegyközségek, és ilyenkor került
 sor a csőszök szerződtetésére is! A hegybírák ilyenkor ítélkeztek is. A
 bortörvény értelmében kötelesek voltak a szőlőterület határát időnként 
ellenőrizni, ezt volt a gyepűjárás (gyepű=természetes határvonal). 
Nagykanizsa vidékén annak a hétnek, amelybe György napja beleesik, török
 átka heti (hete) a neve. Az itteni népmonda szerint amikor a török 
kénytelen volt hazánkat elhagyni, dühében meg akarta az országot 
átkozni. A magyar tolmácsot kérdezte, milyen szavakkal átkozza meg. Ez 
azt tanácsolta neki: verjön mög a szentgyörgyharmat, Magyarország! Ezért
 szentgyörgyharmat (Székesfehérvárott szintén a monda csökevényeként 
török átka) a neve a György napja táján esett esőnek, mely természetesen
 jó termést ígér.
Tüskés ágakat, nyírfaágakat tűztek a kerítésbe, ajtóra, hogy a gonoszt 
távol tartsák. Aki ilyenkor a keresztútra ment, megláthatta a 
boszorkányokat; e nap hajnalán mentek a néphit szerint harmatot szedni. 
Lepedővel szedték fel a mezőről a harmatot, majd kifacsarták a lepedőt, s
 az így nyert nedvet megitatták a tehenekkel. Másutt a harmattal együtt a
 búza hasznát lopták el a boszorkányok másoktól. Közben azonban 
mondogatták: „szedem, szedem, felét szedem”, ezzel jelezve, hogy csak a 
haszon felére pályáznak, nehogy a hatás nagyon is feltűnő legyen, s 
kiderüljön a gonoszság.
György napja volt a magyarságnál az állatok első kihajtásának 
legfontosabb időpontja is. Ilyenkor mágikus praktikákkal igyekeztek 
védeni a legelőre tartó jószágokat. A Zala mentén első kihajtáskor az 
istállóküszöb mellé belülről láncot, kívülről tojást tettek, ezen 
kellett a jószágnak átlépnie, s azt tartották, hogy olyan erősek 
lesznek, mint a lánc, olyan gömbölyűek, mint a tojás.
| 
 | 
 | 
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!